تبلیغات
ایران سراى امید - مطالب اردیبهشت 1390
ایران سراى امید
وبلاگى براى همه ایرانیان، دانلود موسیقی، فروشگاه اینترنتی







 

 

 

 





بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 31 اردیبهشت 1390

جوش ها و دمل ها را نباید بدون دستکش لمس کرد زیرا این کار باعث گسترش عفونت می شود مخصوصا نباید به جوش های چرکی نزدیک بینی یا لب ها دست زد زیرا در این صورت میکروب ها و باکتری ها به طور مستقیم وارد جریان خون شده و باعث ایجاد انواع بیماری ها می شوند.


باید دانست که یکی از علل پیدایش جوشها ،درست عمل نکردن کبد و غدد زیرپوستی می باشد برای رفع این مسئله به شما توصیه می شود که از جوشانده ریشه کاسنی و یا از آب کاهو استفاده نمایید زیرا هر دوی اینها سلولهای کبد را نوسازی می کنند و خون را اصلاح می نمایند و در بهبودی جوش ها بسیار موثر می باشند.

برای از بین بردن جوش های چرکی یا دمل می توان از یکی از ماسک های زیر استفاده کرد:
                                                                                                                                
1- مقداری کلم سفید را ریز نموده و با پوست موز له شده و مقداری عسل روان مخلوط نموده، از این ماسک برای میکروب زدای پوست صورت استفاده نمایید، این ماسک را به مدت 40 دقیقه بر روی جوش ها قرار داده و پس از آن پوست را با آب سرد و بعد با آب گرم تمیز بشویید، این عمل را هر روز تکرار نمایید.

2- مقداری ریشه زنجبیل را در مقدار کمی آب جوش دم نموده تا عصاره ریشه خارج شده، پس از سرد شدن دوباره آنرا روی حرارت قرار داده(حدود 20 دقیقه) سپس ریشه ها را از آب جدا نموده ، این عصاره برای از بین بردن جوش ها بسیار مناسب می باشد.

3- جعفری را له کرده و له شده آن را با نمک و مقداری روغن زیتون مخلوط نموده و این ماسک را بر روی صورت قرار داده ، این عمل را باید قبل از خواب انجام داد و پس از آن صورت را با آب ولرم بشورید، هر روز آن را تکرار کرده تا جوش ها کاملا از بین برود.

4- اسفناج را پخته ، آن را له کرده و با سفیداب مخلوط نموده و به صورت ماسک بر روی صورت به مدت 20 دقیقه بمالید. این ماسک نیز باعث از بین رفتن جوش های جلدی می گردد.

5- شلغم را رنده کرده با مقداری لیموترش مخلوط نمایید حالا این مخلوط را بر روی صورت بمالید، این ماسک را حدود 30 دقیقه بر روی جوش ها قرار داده و سپس صورت را با آب ولرم خوب بشویید.

6- استفاده از جوشانده گیاه بابا آدم نیز برای جوش های دوران نوجوانی و بهبودی آن بسیار موثر است.

7- 60 گرم برگ مو خشک شده را در یک لیتر آب سرد بریزید و آ نرا روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، بعد از چند دقیقه جوشیدن ، آن را صاف کرده و به صورت نیمه گرم یا سرد با کمک قطعه ای پنبه به روی جوش های صورت خود بمالید .

8- پماد صمغ کاج استعمال خارجی دارد و برای التیام جوش ها به کار می رود، برای تهیه آن چهار جز بادام شیرین و چهارجزء صمغ را با هم مخلوط کرده، در روی حمام باری (ظرف پرازآب جوش مانند قوری چای بر روی کتری آب) گرم کرده و بعد یک جز موم عسل به آن بیافزایید. حالا پماد برای استعمال آماده است.

9- پماد همیشه بهار جهت رفع دمل ها و جوش ها به کار می رود، برای تهیه آن دو قاشق غذاخوری از آب برگ تازه گیاه را با 500 گرم کره به خوبی مخلوط کرده، سپس پماد حاصل را مصرف نمایید.

10- کاه جو دو سر دارای ویتامین ""A"" می باشد و جوشانده غلیظ حاصل از این کاه را چنانچه برای شست و شوی پوست به کار ببرید، برای رفع جوش ها و بیماری های جلدی بسیار موثر می باشد.

11- ضمادی که از آرد جو تهیه شده باشد چنانچه بر روی دمل قرار داده شود، باعث باز شدن و گشودن دمل می شود.

12- عدس را چنانچه در سرکه بپزید و به صورت خمیری نرم بر روی قطعه پارچه ای گذاشته و به شکل ضماد در محل ورم های چرکی قرار دهند، باعث تحلیل آن می شود.

13- کاهوی سوخته را به صورت گرد، چنانچه بر روی جوش ها و زخم ها بپاشند برای التیام جراحات و ترمیم آنها مفید است.

14- اگر پیاز پخته شده و گرم را بر روی دمل قرار دهید موجب باز شدن آن می شود.

15- اگر محل جوش ها را با جوشانده غلیظ گل بابونه شست و شو دهید برای از بین رفتن جوش ها بسیار مفید است.

16- مازو، پوست انار، گل ارمنی، صندل را کوبیده و با سرکه و گلاب آمیخته و بر روی جوش ها مالیده تا بهبودی حاصل شود.

17- مازوی سبز و گوگرد ، از هر کدام دو مثقال بگیرید، ساییده در یک فنجان سرکه و نیم استکان گلاب حل کرده ، بر روی جوش ها بمالید تا از بین بروند.

18- سبوس جو با کرفس یا تخم کرفس را در سرکه جوشانده، صاف نموده و به صورت ماسک بر صورت خود بمالید.

19- برای از بین بردن دمل باید تا سه روز، آب برگ خرفه یا تخم خرفه و اسفرزه را در گلاب ساییده با سفیده تخم مرغ به روی دمل بمالید تا بهبودی حاصل شود و اگر در آن ماده جمع شده باشد و می خواهید سر باز کند، دو عدد انجیر خشک یا تر را بجوشانید تا خوب نرم شود، مشتی مویز را هسته درآورده با آن بکوبید و سه مثقال خردل به آن اضافه کرده ، با هم بمالید و نیم گرم ضماد اندازید و یا سقز و انجیر را پخته و کوبیده روی دمل بگذارید و یا تخم مرو را کوبیده و با شیر و عسل استفاده کنید ، یا خمیر گندم را با کمی نمک و عسل و تخم کتان بکوبید، همراه روغن روی دمل بگذارید، یا آرد ذرت چهار جزء، شنبلیله ساییده یک جزء، صبر زرد نیم جز هر سه را در دوغ بپزید تا مثل خمیر شود و نیم گرم بیندازید (این دارو اثر قوی ترداشته) ، یا خمیر ترش ، تخم مرو، آهک آب ندیده با عسل و زرده تخم مرغ ضماد نمایید.

20- کمپرس با جوشانده تخم جعفری برای از بین بردن آثار جوش ها مفید می باشد.

21- جوش های سعفه (شیرینک) جوش هایی است سرخ، که در سر و صورت پدید می آید و گاه در تمام بدن می ریزد. این جوش ها در ابتدا جوش های ریز و محکم اند که متفرق ظاهر می شود و بعد بزرگتر و آبدارتر شده و چرکی از آنها به شکل عسل بیرون می آید و یا خشک و بی آب شبیه شوره بوده و پوست های سفید از آن جدا می شود، برای درمان باید زاج سیاه دو مثقال، اشنان 5 مثقال را بکوبید و بپزیدو با سرکه آمیخته و سپس روی جوش ها بمالید و یا زردچوبه، پوست انار، مردار سنگ، حنا را ساییده با روغن گل سرخ، یا مغز قلم گاو بمالید. اگر جوش ها خشک شده باشد سرکه و نمک یا سرکه و آب صابون بمالید .

22- اگر جوش ها سفید بوده و بر صورت و پیشانی باشند و چون آنها را فشار دهید چیزی شبیه روغن از آن خارج شود، برای درمان بهتر است ابتدا صورت را با آردی که در آب حل شده یا پوست تخم مرغ سوزانده یا استخوان سوزانده که ساییده باشید خوب بشویید و سپس آرد باقلا را نرم ، خمیر کرده و بر روی آن بمالید(باقلا را کوفته و آرد کنید) و یا بیخ سوسن و خریق را مساوی گرفته، نرم کوفته با سرکه ضماد ساخته و بمالید.

23- گاه جوش های ریز سرخ با خارش زیاد در بدن پدیدار می شوند که آزارآنها چنان است که گویی خار فرو می رود. برای درمان باید حمام آب نیم گرم بروید و آب جوشانده بابونه و ناخنک و سبوس گندم بر بدن بمالید و یا سرکه و روغن کنجد یا نمک و سرکه و حنا بمالید و یا مازو و زردچوبه را کوبیده و با روغن کنجد و گلاب و سرکه بعد از حمام به پوست مالیده و بعد از یک ساعت با آب سرد و سبوس بشویید.

24- ضماد عدس پخته ،مخلوط با عسل، جوش ها و زخم ها و جوش های خارش دار و کهیر را التیام می بخشد.

25- سیر ضدعفونی کننده پوست و درمان کننده اختلالات پوستی بوده و شست و شوی زخم ها و جوش های چرکی با آب سیر، سبب ضدعفونی و التیام آن می گردد.

26- کمپرس با جوشانده زنجبیل شامی، خارش و جوش های عفونی را التیام می بخشد.

27- پوست خردل سیاه، توام با سرکه درمان کننده جوش ها و کهیر ها می باشد.

28- استفاده از ماسک توت فرنگی درمان کننده جوش ها و التهابات پوستی می باشد.

29- آب تره باعث درمان جوش ها و کهیر می گردد.

30- ضماد بادام تلخ توام با سرکه موجب درمان جوش می گردد.

31- مالش پوست با ضماد سرکه التهاب جوش های خارش دار را برطرف می کند.

32- ضماد مخلوطی از آلو و سرکه، جوش های چرکی پوست را التیام می بخشد.

تذکر: اصولا بهترین مواد برای سلامتی پوست و عاری کردن آن از جوش ها ،مالیدن آب غوره و گلاب یا سرکه با روغن گل سرخ بر روی پوست می باشد. این افراد باید از مواد غذایی شور، شیرین،چرب و مقوی پرهیز کنند و بیشتر از ترشیجات استفاده نمایند و بهتر است که حمام گرم رفته و عرق نمایند.


www.google.com




برچسب ها: جوش، دمل، جوش چرکی، جوش صورت، عفونت، جوش عفونی، بینی، لبها، نزدیک بینی، نزدیک لبها، کبد، عملکرد کبد، جوشانده، کاسنی، ریشه کاسنی، آب کاهو، کاهو، ماسک، انواع ماسک، ماسک جوش، ماسک از بین برنده جوش، ماسک صورت، ماسک جوش های صورت، ماسک دمل، زنجبیل، کلم سفید، عسل، موز، جعفری، زیتون، روغن زیتون، اسفناج، سفیداب، شلغم، لیموترش، برگ مو، صمغ کاج، بادام، موم عسل، سرکه، گلاب، مازو، بابونه، کرفس، سبوس جو، مازوی سبز، گوگرد، سقز، انجیر، زرده تخم مرغ، آهک، سعفه، جوش سعفه، جوش های سعفه، جوش سفید، جوش ریز سرخ، ضماد عدس، خارش، کهیر، ضدعفونی، خردل، توت فرنگی، پوست خردل سیاه، ضماد بادام، مالش پوست،
ارسال توسط آرش مهرپرور
بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 31 اردیبهشت 1390

Amir al-Muminin, peace be upon him said: When you are running away from the world and death is approaching, there is no question of delay in the encounter.


و درود خدا بر او فرمود: هنگامی که تو زندگی را پشت سر می گذاری و مرگ به تو روی می آورد، پس دیدار با مرگ چه زود خواهد بود


Amir al-Muminin, peace be upon him said: Be generous but not extravagant; be thrifty but not miserly.


و درود خدا بر او فرمود: بخشنده باش اما زیاده روی نکن، در زندگی حساب گر باش اما سختگیر نباش.

       


Amir al-Muminin, peace be upon him said: The best of riches is the abandonement of desires.


و درود خدا بر او فرمود: بهترین بی نیازی ترک آرزوهاست.

       


Amir al-Muminin, peace be upon him said: whoever prolongs his desire ruins his actions.


و درود خدا بر او فرمود: کسی که آرزوهایش طولانی، کردارش نیز ناپسند است.


www.google.com




طبقه بندی: با ولایت زنده ایم،  یاد خدا،  معصومین و بزرگان،  جهان اسلام، 
برچسب ها: علی، حضرت علی، حضرت علی (ع)، مولا، مولا علی، امیر المومنین، امیر المومنین حضرت علی، امیر المومنین حضرت علی (ع)، مولا الموحدین، علی بن ابیطالب، عدل علی، شمشیر علی، لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار، ذولفقار، همسر زهرا، شهید، شهید محراب، رمضان، 21 رمضان، ضربت، ضربت خوردن، ضربت مولا، ضربت خوردن مولا، علی یعنی، یا علی، یا علی گفتیم و عشق آغاز شد، یا علی علی، همای رحمت، علی ای همای رحمت، علی علی، علی علی علی، علی علی علی علی، حضرت علی حضرت علی، حضرت علی حضرت علی حضرت علی، حضرت علی حضرت علی حضرت علی حضرت علی، حضرت علی (ع) حضرت علی (ع)، حضرت علی (ع) حضرت علی (ع) حضرت علی (ع)، حضرت علی (ع) حضرت علی (ع) حضرت علی (ع) حضرت علی (ع)، مولا مولا، مولا مولا مولا، مولا مولا مولا مولا، مولا علی مولا علی، مولا علی مولا علی مولا علی، مولا علی مولا علی مولا علی مولا علی، امیر المومنین امیر المومنین، امیر المومنین امیر المومنین امیر المومنین، امیر المومنین امیر المومنین امیر المومنین امیر المومنین، امیر المومنین حضرت علی امیر المومنین حضرت علی، امیر المومنین حضرت علی امیر المومنین حضرت علی امیر المومنین حضرت علی، امیر المومنین حضرت علی امیر المومنین حضرت علی امیر المومنین حضرت علی امیر المومنین حضرت علی، امیر المومنین حضرت علی (ع) امیر المومنین حضرت علی (ع)، امیر المومنین حضرت علی (ع) امیر المومنین حضرت علی (ع) امیر المومنین حضرت علی (ع)، امیر المومنین حضرت علی (ع) امیر المومنین حضرت علی (ع) امیر المومنین حضرت علی (ع) امیر المومنین حضرت علی (ع)، مولا الموحدین مولا الموحدین، مولا الموحدین مولا الموحدین مولا الموحدین، مولا الموحدین مولا الموحدین مولا الموحدین مولا الموحدین، علی بن ابیطالب علی بن ابیطالب، علی بن ابیطالب علی بن ابیطالب علی بن ابیطالب، علی بن ابیطالب علی بن ابیطالب علی بن ابیطالب علی بن ابیطالب، عدل علی عدل علی، عدل علی عدل علی عدل علی، عدل علی عدل علی عدل علی عدل علی، شمشیر علی شمشیر علی، شمشیر علی شمشیر علی شمشیر علی، شمشیر علی شمشیر علی شمشیر علی شمشیر علی، لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار، لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار، لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار، ذولفقار ذولفقار، ذولفقار ذولفقار ذولفقار، ذولفقار ذولفقار ذولفقار ذولفقار، همسر زهرا همسر زهرا، همسر زهرا همسر زهرا همسر زهرا، همسر زهرا همسر زهرا همسر زهرا همسر زهرا، شهید شهید، شهید شهید شهید، شهید شهید شهید شهید، شهید محراب شهید محراب، شهید محراب شهید محراب شهید محراب، شهید محراب شهید محراب شهید محراب شهید محراب، رمضان رمضان، رمضان رمضان رمضان، رمضان رمضان رمضان رمضان، 21 رمضان21 رمضان، 21 رمضان21 رمضان21 رمضان، 21 رمضان21 رمضان21 رمضان21 رمضان، ضربت ضربت، ضربت ضربت ضربت، ضربت ضربت ضربت ضربت، ضربت خوردن ضربت خوردن، ضربت خوردن ضربت خوردن ضربت خوردن، ضربت خوردن ضربت خوردن ضربت خوردن ضربت خوردن، ضربت مولا ضربت مولا، ضربت مولا ضربت مولا ضربت مولا، ضربت مولا ضربت مولا ضربت مولا ضربت مولا، ضربت خوردن مولا ضربت خوردن مولا، ضربت خوردن مولا ضربت خوردن مولا ضربت خوردن مولا، ضربت خوردن مولا ضربت خوردن مولا ضربت خوردن مولا ضربت خوردن مولا، علی یعنی علی یعنی، علی یعنی علی یعنی علی یعنی، علی یعنی علی یعنی علی یعنی علی یعنی، یا علی یا علی، یا علی یا علی یا علی، یا علی یا علی یا علی یا علی، یا علی گفتیم و عشق آغاز شد یا علی گفتیم و عشق آغاز شد، یا علی گفتیم و عشق آغاز شد یا علی گفتیم و عشق آغاز شد یا علی گفتیم و عشق آغاز شد، یا علی گفتیم و عشق آغاز شد یا علی گفتیم و عشق آغاز شد یا علی گفتیم و عشق آغاز شد یا علی گفتیم و عشق آغاز شد، یا علی علی یا علی علی، یا علی علی یا علی علی یا علی علی، یا علی علی یا علی علی یا علی علی یا علی علی، همای رحمت همای رحمت، همای رحمت همای رحمت همای رحمت، همای رحمت همای رحمت همای رحمت همای رحمت، علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت، علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت، علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت، علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت، کلام امیر، کلام مولا،
ارسال توسط آرش مهرپرور
بازدید : مرتبه
تاریخ : شنبه 31 اردیبهشت 1390

نامه حضرت علی علیه السلام به مالک اشتر، هنگامی که او را به فرماندهی مصر برگزید، آن هنگام که اوضاع محمدبن ابی بکر متزلزل شد. این نامه از طولانی‎ترین نامه‎هاست که زیبایی‎های تمام نامه‎ها را دارد.

 


بنام خداوند بخشنده و مهربان

این فرمان بنده خدا علی امیرمومنان، به مالک اشتر پسر حارث است، در عهدی که با او دارد، هنگامی که او را به فرمانداری مصر برمی‎گزیند تا خراج آن دیار را جمع آورد، و با دشمنانش نبرد کند، کار مردم را اصلاح و شهرهای مصر را آباد سازد.

                                               
ضرورت خودسازی
او را به ترس از خدا فرمان می‎دهد، و این که اطاعت خدا را بر دیگر کارها مقدم دارد و آن چه در کتاب خدا آمده؛ از واجبات و سنت‎ها را پیروی کند، دستوراتی که جز با پیروی آن رستگار نخواهد شد، و جز با نشناختن و ضایع کردن آن جنایتکار نخواهد گردید.

به او فرمان می‎دهد که خدا را با دل و دست و زبان یاری کند، زیرا خداوند پیروزی کسی را تضمین کند که او را یاری دهد و بزرگ دارد آن کس را که او را بزرگ شمارد و به او فرمان می‎دهد تا نفس خود را از پیروی آرزوها بازدارد، و به هنگام سرکشی رامش نماید، که:

«همانا نفس همواره به بدی وامی‎دارد جز آن که خدا رحمت آورد.» (1)

پس ای مالک بدان! من تو را به سوی شهرهایی فرستادم که پیش از تو دولت‎های عادل یا ستمگری بر آن حکم راندند و مردم به کارهای تو چنان می‎نگرند که تو در کارهای حاکمان پیش از خود می‎نگری، و درباره تو آن می‎گویند که تو نسبت به زمامداران گذشته می‎گویی، و همانا نیکوکاران را به نام نیکی توان شناخت که خدا از آنان بر زبان بندگانش جاری ساخت. پس نیکوترین اندوخته تو باید اعمال صالح و درست باشد، هوای نفس را در اختیار گیر و از آن چه حلال نیست خویشتن داری کن، زیرا بخل ورزیدن به نفس خویش، آن است که در آن چه دوست دارد، یا برای او ناخوشایند است، راه انصاف پیمایی.


اخلاق رهبری(روش برخورد با مردم)
مهربانی با مردم را پوشش دل خویش قرار ده و با همه دوست و مهربان باش. مبادا هرگز، چونان حیوان شکاری باشی که خوردن آنان را غنیمت دانی، زیرا مردم دو دسته‎اند، دسته‎ای برادر دینی تو، و دسته دیگر همانند تو در آفرینش می‎باشند، اگر گناهی از آنان سر می‎زند، یا علت‎هایی بر آنان عارض می‎شود، یا خواسته و ناخواسته، اشتباهی مرتکب می‎گردند، آنان را ببخشای و بر آنان آسان گیر، آنگونه که دوست داری خدا تو را ببخشاید و بر تو آسان گیرد. همانا تو از آنان برتر و امام تو از تو برتر و خدا بر آن کس که تو را فرمانداری مصر داد والاتر است، که انجام امور مردم مصر را به تو واگذارده و آنان را وسیله آزمودن تو قرار داده است، هرگز با خدا مَستیز که تو را از کیفر او نجاتی نیست و از بخشش و رحمت او بی نیاز نخواهی بود، بر بخشش دیگران پشیمان مباش، و از کیفر کردن شادی مکن، و از خشمی که توانی از آن رها گردی شتاب نداشته باشد، به مردم نگو، به من فرمان دادند و من نیز فرمان می‎دهم، باید اطاعت شود، که این گونه خود بزرگ‎بینی دل را فاسد، و دین را پژمرده و موجب زوال نعمت‎هاست و اگر با مقام و قدرتی که داری، دچار تکبر یا خود بزرگ‎بینی شدی به بزرگی حکومت پروردگار که برتر از تو است بنگر، که تو را از آن سرکشی نجات می‎دهد و تندروی تو را فرو می‎نشاند، و عقل و اندیشه‎ات را به جایگاه اصلی بازمی‎گرداند.



پرهیز از غرور و خودپسندی
بپرهیز که در بزرگی خود را همانند خداوند پنداری و در شکوه خداوندی همانند او دانی، زیرا خداوند هر سرکشی را خوار می‎سازد و هر خودپسندی را بی ارزش می‎کند. با خدا و با مردم، و با خویشاوندان نزدیک و با افرادی از رعیت خود که آنان را دوست داری، انصاف را رعایت کن که اگر چنین نکنی ستم روا داشتی و کسی که به بندگان خدا ستم روا دارد خدا به جای بندگانش دشمن او خواهد بود و آن را که خدا دشمن شود، دلیل او را نپذیرد، که با خدا سر جنگ دارد، تا آنگاه که باز گردد، یا توبه کند.

و چیزی چون ستمکاری نعمت خدا را دگرگون نمی‎کند، و کیفر او را نزدیک نمی‎سازد، که خدا دعای ستمدیدگان را می‎شنود و در کمین ستمکاران است.


مردم گرایی، حق گرایی
دوست داشتنی‎ترین چیزها در نزد تو، در حق، میانه‎ترین؛ و در عدل، فراگیرترین، و در جلب خشنودی مردم گسترده‎ترین باشد، که همانا خشم عمومی مردم، خشنودی خواص را از بین می‎برد، اما خشم خواص را خشنودی همگان بی اثر می‎کند. خواص جامعه همواره بار سنگینی را بر حکومت تحمیل می‎کنند زیرا در روزگار سختی یاریشان کمتر و در اجرای عدالت از همه ناراضی‎تر و در خواسته‎هایشان پافشارتر، و در عطا و بخشش‎ها کم سپاس‎تر، و به هنگام منع خواسته‎ها دیر عذرپذیرتر، و در برابر مشکلات کم استقامت‎تر می‎باشند. در صورتی که ستون‎های استوار دین، و اجتماعات پرشور مسلمین، و نیروهای ذخیره دفاعی، عموم مردم می‎باشند، پس به آنها گرایش داشته و اشتیاق تو با آنان باشد.


ضرورت رازداری
از رعیت، آنان که عیب‎جوترند از خود دور کن، زیرا مردم عیوبی دارند که والی در پنهان داشتن آن از همه سزاوارتر است. پس مبادا آن چه بر تو پنهان است آشکار گردانی، و آن چه که هویداست بپوشانی، که داوری در آن چه از تو پنهان است با خدای جهان می‎باشد، پس چندان که می‎توانی زشتی‎ها را بپوشان، تا آن را که دوست داری بر رعیت پوشیده ماند خدا بر تو بپوشاند، گره هر کینه‎ای را در مردم بگشای، و رشته هر نوع دشمنی را قطع کن و از آن چه که در نظر روشن نیست کناره گیر، در تصدیق سخن‎چین شتاب مکن، زیرا سخن چین گرچه در لباس اندرز دهنده ظاهر می‎شود اما خیانتکار است.



جایگاه صحیح مشورت
بخیل را در مشورت کردن، دخالت نده، که تو را از نیکوکاری باز می‎دارد، و از تنگدستی می‎ترساند. ترسو را در مشورت کردن دخالت نده، که در انجام کارها روحیه تو را سست می‎کند. حریص را در مشورت کردن دخالت نده، که حرص را با ستمکاری در نظرت زینت می‎دهد. همانا بخل و ترس و حرص، غرائز گوناگونی هستند که ریشه آنها بدگمانی به خدای بزرگ است بدترین وزیران تو، کسی است که پیش از تو وزیر بدکاران بوده، و در گناهان آنان شرکت داشت، پس مبادا چنین افرادی محرم راز تو باشند، زیرا که آنان یاوران گناهکاران و یاری دهندگان ستمکارانند، تو باید جانشینانی بهتر از آنان داشته باشی که قدرت فکری امثال آنها را داشته اما گناهان و کردار زشت آنها را نداشته باشند کسانی که ستمکاری را بر ستمی یاری نکرده، و گناهکاری را سبک‎تر، و یاریشان بهتر و مهربانیشان بیشتر، و دوستی آنان جز با تو کمتر است، آنان را از خواص، و دوستان نزدیک، و رازداران خود قرار ده، سپس از میان آنان افرادی را که در حق‎گویی از همه صریح‎ترند و در آن چه را که خدا برای دوستانش نمی‎پسندد، تو را مددکار نباشند، انتخاب کن، چه خوشایند تو باشد یا ناخوشایند.


اصول روابط اجتماعی رهبران
تا می‎توانی به پرهیزکاران و راستگویان بپیوند و آنان را چنان پرورش ده که تو را فراوان نستایند و تو را برای اعمال زشتی که انجام نداده‎ای تشویق نکنند، که ستایش بی اندازه، خودپسندی می‎آورد، و انسان را به سرکشی وا می‎دارد.

هرگز نیکوکار و بدکار در نظرت یکسان نباشند، زیرا نیکوکاران در نیکوکاری بی رغبت، و بدکاران در بدکاری تشویق می‎گردند، پس هر کدام از آنان را بر اساس کردارشان پاداش ده.


بدان ای مالک! هیچ وسیله‎ای برای جلب اعتماد والی به رعیت بهتر از نیکوکاری به مردم، و تخفیف مالیات، و عدم اجبار مردم به کاری که دوست ندارند، نمی‎باشد، پس در این راه آنقدر بکوش تا به وفاداری رعیت، خوش‎بین شوی، که این خوش‎بینی بار سنگین رنج آور مشکلات را از تو برمی‎دارد. پس به آنان که بیشتر احسان کردی بیشتر خوش‎بین باش و به آنان که بدرفتاری نمودی بدگمان‎تر باشد و آداب پسندیده‎ای را که بزرگان این امت به آن عمل کردند و ملت اسلام با آن پیوند خورده و رعیت با آن اصلاح شدند، بر هم مزن، و آدابی که به سنت‎های خوب گذشته زیان وارد می‎کند، پدید نیاور، که پاداش برای آوردنده سنت، و کیفر آن برای تو باشد که آنها را در هم شکستی.
با دانشمندان، فراوان گفتگو کن، و با حکیمان فراوان بحث کن، که مایه آبادانی و اصلاح شهرها، و برقراری نظم و قانونی است که در گذشته نیز وجود داشت.


شناخت اقشار گوناگون اجتماعی
ای مالک بدان! مردم از گروه‎های گوناگونی می‎باشند که اصلاح هر یک جز با دیگری امکان ندارد، و هیچ یک از گروه‎ها از گروه دیگر بی نیاز نیست؛

از آن قشرها، لشگریان خدا، و نویسندگان عمومی و خصوصی، قضات دادگستر، کارگزاران عدل و نظم اجتماعی، جزیه دهندگان، پرداخت کنندگان مالیات، تجار و بازرگانان، صاحبان صنعت و پیشه‎وران، و طبقه پایین جامعه از نیازمندان و مستمندان می‎باشند، که برای هر یک خداوند سهمی مقرر داشته، و مقدار واجب آن را در قرآن یا سنت پیامبر تعیین کرده که پیمانی از طرف خداست و نگهداری آن بر ما لازم است. پس سپاهیان به فرمان خدا، پناهگاه استوار رعیت، و زینت و وقار زمامداران، شکوه دین، و راه‎های تحقق امنیت کشورند، امور مردم جز با سپاهیان استوار نگردد، و پایداری سپاهیان جز به خراج و مالیات رعیت انجام نمی‎شود که با آن برای جهاد با دشمن تقویت گردند و برای اصلاح امور خویش به آن تکیه کنند، و نیازمندی‎های خود را برطرف سازند. سپس سپاهیان و مردم، جز با گروه سوم نمی‎توانند پایدار باشند و آن قضات، و کارگزاران دولت و نویسندگان حکومتند، که قراردادها و معاملات را استوار می‎کنند و آن چه به سود مسلمانان است فراهم می‎آورند، و در کارهای عمومی و خصوصی مورد اعتمادند.

و گروه‎های یاد شده بدون بازرگانان، و صاحبان صنایع نمی‎توانند دوام بیاورند، زیرا آنان وسائل زندگی را فراهم می‎آورند، و در بازارها عرضه می‎کنند، و بسیاری از وسایل زندگی را با دست می‎سازند که از توان دیگران خارج است.

قشر دیگر، طبقه پایین از نیازمندان و مستمندانند که باید به آنها بخشش و یاری کرد. برای تمام اقشار گوناگون یاد شده، در پیشگاه خدا گشایشی است، و همه آنان به مقداری که امورشان اصلاح شود بر زمامدار حقی مشخص دارند و زمامدار از انجام آن چه خدا بر او واجب کرده است نمی‎تواند موفق باشد جز آن که تلاش فراوان نماید، و از خدا یاری بطلبد، و خود را برای انجام حق آماده سازد و در همه کارها، آسان باشد یا دشوار، شکیبایی ورزد.


1- سیمای نظامیان
برای فرماندهی سپاه کسی را برگزین که خیرخواهی او برای خدا و پیامبر و امام تو بیشتر، و دامن او پاک‎تر، شکیبایی او برتر باشد، از کسانی که دیر به خشم آید و عذرپذیرتر باشد، و بر ناتوان رحمت آورد، و با قدرتمندان، با قدرت برخورد نماید، درشتی او را به تجاوز نکشاند، و ناتوانی او را از حرکت باز ندارد. سپس در نظامیان با خانواده‎های ریشه‎دار، دارای شخصیت حساب شده، خاندانی پارسا، دارای سوابقی نیکو و درخشان، که دلاور و سلحشور و بخشنده و بلند نظرند، روابط نزدیک برقرار کن، آنان همه بزرگواری را در خود جمع کرده، و نیکی‎ها را در خود گرد آورده‎اند، پس در کارهای آنان به گونه‎ای بیندیش که پدری مهربان درباره فرزندش می‎اندیشد، و مبادا آن چه را که آنان را نیرومند می‎کند در دیده‎ات بزرگ جلوه کند، و نیکوکاری تو نسبت به آنان هر چند اندک باشد را خوار مپندار، زیرا نیکی، آنان را به خیرخواهی تو خواند، و گمانشان را نسبت به تو نیکو گرداند، و رسیدگی به امور کوچک، آنان را به اعتماد رسیدگی به کارهای بزرگشان وامگذار، زیرا نیکی اندک تو را جایگاهی است که از آن سود می‎برند، و نیکی‎های بزرگ تو را جایی است که از آن بی نیاز نیستند. برگزیده‎ترین فرماندهان سپاه تو، کسی باشد که از همه بیشتر به سربازان کمک رساند، و از امکانات مالی خود بیشتر در اختیارشان گذارد، به اندازه‎ای که خانواده‎هایشان در پشت جبهه، و خودشان در آسایش کامل باشند، تا در نبرد با دشمن، سربازان اسلام تنها به یک چیز بیندیشند همانا مهربانی تو نسبت به سربازان، دل‎هایشان را به تو می‎کشاند، و همانا، روشنی چشم زمامداران، برقراری عدل در شهرها و آشکار شدن محبت مردم نسبت به والی است، که محبت دل‎های رعیت جز با پاکی قلب‎ها پدید نمی‎آید، و خیرخواهی آنان زمانی است که با رغبت و شوق پیرامون والی را گرفته و حکومت بار سنگینی را بر دوش رعیت نگذاشته باشد، و طولانی شدن مدت زمامداری بر ملت ناگوار نباشد. پس آرزوهای سپاهیان را برآور، و همواره از آنان ستایش کن، و کارهای مهمی که انجام داده‎اند برشمار، زیرا یادآوری کارهای ارزشمند آنان، شجاعان را برمی‎انگیزاند، و ترسوها را به تلاش وامی‎دارد، ان شاءالله. و در یک ارزشیابی دقیق، رنج و زحمات هر یک از آنان را شناسایی کن، و هرگز تلاش و رنج کسی را به حساب دیگری مگذار، و ارزش خدمت او را ناچیز مشمار، تا شرافت و بزرگی کسی موجب نگردد که کار کوچکش را بزرگ بشماری، یا گمنامی کسی باعث شود که کار بزرگ او را ناچیز بدانی، مشکلاتی که در احکام نظامیان برای تو پدید می‎آید، و اموری که برای تو شبهه‎ناکند، به خدا، و رسول خدا بازگردان، زیرا خدا برای مردمی که علاقه داشت هدایتشان کند فرمود: «ای کسانی که ایمان آوردید، از خدا و رسول و امامانی که از شما هستند اطاعت کنید و اگر در چیزی نزاع دارید، آن را به خدا و رسولش بازگردانید.» (2)

پس بازگرداندن چیزی به خدا یعنی عمل کردن به قرآن، و بازگرداندن به پیامبر یعنی عمل کردن به سنت او که وحدت بخش است، نه عامل پراکندگی.

2- سیمای قضات و داوران
سپس از میان مردم! برترین فرد نزد خود را برای قضاوت انتخاب کن، کسانی که مراجعه فراوان، آنها را به ستوه نیاورد. و برخورد مخالفان با یکدیگر او را خشمناک نسازد، در اشتباهاتش پافشاری نکند و بازگشت به حق پس از آگاهی برای او دشوار نباشد، طمع را از دل ریشه کن کند و در شناخت مطالب با تحقیقی اندک رضایت ندهد، و در شبات از همه با احتیاط تر عمل کند و در یافتن دلیل اصرار او از همه بیشتر باشد و در مراجعه پیاپی شاکیان خسته نشود، در کشف امور از همه شکیباتر، و پس از آشکار شدن حقیقت در فصل خصومت از همه برنده تر باشد، کسی که ستایش فراوان او را فریب ندهد، و چرب زبانی او را منحرف نسازد و چنین کسانی بسیار اندکند!! پس از انتخاب قاضی، هر چه بیشتر در قضاوتهای او بیندیش، و آنقدر به او ببخش که نیازهای او برطرف گردد، و به مردم نیازمند نباشد، و از نظر مقام و منزلت آنقدر او را گرامی دار که نزدیکان توبه نفوذ در او طمع نکنند، تا از توطئه آنان در نزد تو در امان باشد. در دستوراتی که دادم نیک بنگر که همانا این دین در دست بدکاران گرفتار آمده بود، که با نام دین به هواپرستی پرداخته، و دنیای خود را به دست می آوردند.

3- سیمای کارگزاران دولتی
سپس د ر امور کارمندانت بیاندیش، و پس از آزمایش به کارشان بگمار، و با میل شخصی، و بدون مشورت با دیگران آنان را به کارهای مختلف وادار نکن، زیرا نوعی ستمگری و خیانت است. کارگزاران دولتی را از میان مردمی با تجربه و با حیا، از خاندان‎های پاکیزه و با تقوا، که در مسلمانی سابقه درخشانی دارند انتخاب کن، زیرا اخلاق آنان گرامی‎تر، و آبرویشان محفوظ تر، و طمع ورزیشان کمتر، و آینده‎نگری آنان بیشتر است. سپس روزی فراوان بر آنان ارزانی دار، که با گرفتن حقوق کافی در اصلاح خود بیشتر می‎کوشند، و با بی نیازی، دست به اموال بیت المال نمی‎زنند، و اتمام حجتی است بر آنان اگر فرمانت را نپذیرند یا در امانت تو خیانت کنند. سپس رفتار کارگزاران را بررسی کن، و جاسوسانی راستگو، و وفاپیشه بر آنان بگمار، که مراقبت و بازرسی پنهانی تو از کار آنان، سبب امانت داری، و مهربانی با رعیت خواهد بود و از همکاران نزدیکت سخت مراقبت کن، و اگر یکی از آنان دست به خیانت زد، و گزارش جاسوسان تو هم آن خیانت را تایید کرد، به همین مقدار گواهی قناعت کرده و او را با تازیانه کیفر کن، و آن چه از اموال که در اختیار دارد از او باز پس گیر، سپس او را خواردار و خیانتکار بشمار، و طوق بدنامی به گردنش بیافکن.

4- سیمای مالیات دهندگان
مالیات و بیت المال را به گونه‎ای وارسی کن که صلاح مالیات دهندگان باشد، زیرا بهبودی مالیات و مالیات دهندگان، عامل اصلاح امور دیگر اقشار جامعه می‎باشد و تا امور مالیات دهندگان اصلاح نشود کار دیگران نیز سامان نخواهد گرفت زیرا همه مردم نان‎خور مالیات و مالیات دهندگانند، باید تلاش تو در آبادانی زمین بیشتز از جمع آوری خراج باشد که خراج جز با آبادانی فراهم نمی‎گردد. و آن کس که بخواهد خراج را بدون آبادانی مزارع به دست آورد، شهرها را خراب، و بندگان خدا را نابود، و حکومتش جز اندک مدتی دوام نیاورد. پس اگر مردم شکایت کردند، از سنگینی مالیات، یا آفت زدگی، یا خشک شدن آب چشمه‎ها، یا کمی باران، یا خراب شدن زمین در سیلاب‎ها، یا خشکسالی، در گرفتن مالیات به میزانی تخفیف ده تا امورشان سامان گیرد، و هرگز تخفیف دادن در خراج، تو را نگران نسازد زیرا آن، اندوخته‎ای است که در آبادانی شهرهای تو، و آراستن ولایت‎های تو نقش دارد، و رعیت تو را می‎ستایند و تو از گسترش عدالت میان مردم خشنود خواهی شد، و به افزایش قوت آنان تکیه خواهی کرد، بدانچه در نزدشان اندوختی و به آنان بخشیدی، و با گسترش عدالت در بین مردم، و مهربانی با رعیت، به آنان اطمینان خواهی داشت، آنگاه اگر در آینده کاری پیش آید و به عهده‎شان بگذاری، با شادمانی خواهند پذیرفت، زیرا عمران و آبادی قدرت تحمل مردم را زیاد می‎کند. همانا ویرانی زمین به جهت تنگدستی کشاورزان است و تنگدستی کشاورزان، به جهت غارت اموال از طرف زمامدارانی است که به آینده حکومتشان اعتماد ندارند، و از تاریخ گذشتگان عبرت نمی‎گیرند.


5- سیمای نویسندگان و منشیان
سپس در امور نویسندگان و منشیان به درستی بیاندیش، و کارهایت را به بهترین آنان واگذار، و نامه‎های محرمانه، که در بردارنده سیاست‎ها و اسرار تو است، از میان نویسندگان به کسی اختصاص ده که صالح‎تر از دیگران باشد، کسی که گرامی داشتن او را به سرکشی و تجاوز نکشاند تا در حضور دیگران با تو مخالفت کند، و در رساندن نامه کارگزارانت به تو، یا رساندن پاسخ‎های تو به آنان کوتاهی نکند، و در آن چه برای تو می‎ستاند یا از طرف تو به آنان تحویل می‎دهد، فراموشکار نباشد. و در تنظیم هیچ قراردادی سستی نورزد، و در بر هم زدن قراردادی که به زیان توست کوتاهی نکند، و منزلت و قدر خویش را بشناسد، همانا آن که از شناخت قدر خویش عاجز باشد، در شناخت قدر دیگران جاهل‎تر است. مبادا در گزینش نویسندگان و منشیان، بر تیزهوشی و اطمینان شخصی و خوش‎باوری خود تکیه نمایی، زیرا افراد زیرک با ظاهرسازی و خوش خدمتی، نظر زمامداران را به خود جلب می‎نمایند، که در پس این ظاهرسازی‎ها، نه خیرخواهی وجود دارد، و نه از امانت‎داری نشانی یافت می‎شود. لکن آنها را با خدماتی که برای زمامداران شایسته و پیشین انجام داده‎اند بیازمای. به کاتبان و نویسندگانی اعتماد داشته باش که در میان مردم آثاری نیکو گذاشته، و به امانتداری از همه مشهورترند، که چنین انتخاب درستی نشان دهنده خیرخواهی تو برای خدا، و مردمی است که حاکم آنانی. برای هر یک از کارهایت سرپرستی برگزین که بزرگی کار بر او چیرگی نیابد، و فراوانی کار او را درمانده نسازد، و بدان که هرگاه در کار نویسندگان و منشیان تو کمبودی وجود داشته باشد که تو بی خبر باشی خطرات آن دامنگیر تو خواهد بود.

6- سیمای بازرگانان و صاحبان صنایع
سپس سفارش مرا به بازرگانان و صاحبان صنایع بپذیر، و آنها را به نیکوکاری سفارش کن، بازرگانانی که در شهر ساکنند، یا آنان که همواره در سیر و کوچ کردن می‎باشند، و بازرگانی که با نیروی جسمانی کار می‎کنند، چرا که آنان منابع اصلی منفعت، و پدید آوردندگان وسایل زندگی و آسایش، و آوردندگان وسایل زندگی از نقاط دوردست و دشوار می‎باشند، از بیابان‎ها و دریاها، و دشت‎ها و کوهستان‎ها، جاهای سختی که مردم در آن اجتماع نمی‎کنند، یا برای رفتن به آنجاها شجاعت ندارند. بازرگانان مردمی آرامند، و از ستیزه‎جویی آنان ترسی وجود نخواهد داشت، مردمی آشتی طلبند که فتنه انگیزی ندارند، در کار آنها بیاندیش چه در شهری باشند که تو به سر می‎بری، یا در شهرهای دیگر، با توجه به آن چه که تذکر دادم این را هم بدان که در میان بازرگانان هستند کسانی که تنگ نظر و بد معامله و بخیل و احتکار کننده‎اند، که تنها با زورگویی به سود خود می‎اندیشند. و کالا را به هر قیمتی که می‎خواهند می‎فروشند، که این سودجویی و گران‎فروشی برای همه افراد جامعه زیانبار، و عیب بزرگی بر زمامدار است. پس از احتکار کالا جلوگیری کن، که رسول خدا از آن جلوگیری می‎کرد. باید خرید و فروش در جامعه اسلامی، به سادگی و با موازین عدالت انجام گیرد، با نرخ‎هایی که بر فروشنده و خریدار زیانی نرساند، کسی که پس از منع تو احتکار کند، او را کیفر ده تا عبرت دیگران شود اما در کیفر او اسراف نکن.

7- سیمای محرومان و مستضعفان
سپس خدا را! خدا را! در خصوص طبقات پایین و محروم جامعه که هیچ چاره‎ای ندارند، از زمین گیران، نیازمندان، گرفتاران، دردمندان، همانا در این طبقه محروم، گروهی خویشتن‎داری نموده، و گروهی به گدایی دست نیاز برمی‎دارند، پس برای خدا پاسدار حقی باش که خداوند برای این طبقه معین فرموده است، بخشی از بیت المال، و بخشی از غله‎های زمین‎های غنیمتی اسلام را در هر شهری به طبقات پایین اختصاص ده، زیرا برای دورترین مسلمانان همانند نزدیکترین‎شان سهمی مساوی وجود دارد و تو مسوول رعایت آن می‎باشید مبادا سرمستی حکومت تو را از رسیدگی به آنان بازدارد، که هرگز انجام کارهای فراوان و مهم عذری برای ترک مسوولیت‎های کوچک‎تر نخواهد بود، همواره در فکر مشکلات آنان باش، و از آنان روی بر مگردان، به ویژه امور کسانی را از آنان بیشتر رسیدگی کن که از کوچکی به چشم نمی‎آیند و دیگران آنان را کوچک می‎شمارند و کمتر به تو دسترسی دارند.

برای این گروه از افراد مورد اطمینان خود که خدا ترس و فروتنند انتخاب کن، تا پیرامونشان تحقیق و مسائل آنان را به تو گزارش کنند. سپس در رفع مشکلاتشان به گونه‎ای عمل کن که در پیشگاه خدا عذری داشته باشی، زیرا این گروه در میان رعیت بیشتر از دیگران به عدالت نیازمندند، و حق آنان را به گونه‎ای بپرداز که در نزد خدا معذور باشی، از یتیمان خردسال، و پیران سالخورده که راه چاره‎ای ندارند و دست نیاز برنمی‎دارند، پیوسته دلجویی کن که مسوولیتی سنگین بر دوش زمامداران است. اگرچه حق، تمامش سنگین است اما خدا آن را بر مردمی آسان می‎کند که آخرت می‎طلبند، نفس را به شکیبایی وا می‎دارند، و به وعده‎های پروردگار اطمینان دارند. پس بخشی از وقت خود را به کسانی اختصاص ده که به تو نیاز دارند، تا شخصاً به امور آنان رسیدگی نمایی و در مجلس عمومی با آنان بنشین و در برابر خدایی که تو را آفریده فروتن باش و سربازان و یاران و نگهبانان خود را از سر راهشان دور کن تا سخنگوی آنان بدون اضطراب در سخن گفتن با تو گفتگو کند، من از رسول خدا بارها شنیدم که می‎فرمود: «ملتی که حق ناتوانان را از زورمندان، بی اضطراب و بهانه‎ای باز نستاند، رستگار نخواهد شد.»

پس درشتی و سخنانان ناهموار آنان را بر خود هموار کن، و تنگ خویی و خود بزرگ‎بینی را از خود دور ساز تا خدا درهای رحمت خود را به روی تو بگشاید، و تو را پاداش اطاعت ببخشاید، آن چه به مردم می‎بخشی بر تو گوارا باشد، و اگر چیزی را از کسی باز می‎داری با مهربانی و پوزش خواهی همراه باشد.


اخلاق اختصاصی رهبری
بخشی از کارها به گونه‎ای است که خود باید انجام دهی، مانند پاسخ دادن به کارگزاران دولتی، در آنجا که منشیان تو از پاسخ دادن به آنها درمانده‎اند و دیگر برآوردن نیاز مردم در همان روزی که به تو عرضه می‎دارند و یارانت در رفع نیاز آنان ناتوانند، کار هر روز را در همان روز انجام ده، زیرا هر روزی، کاری مخصوص به خود دارد. نیکوترین وقت‎ها و بهترین ساعات شب و روزت را برای خود و خدای خود انتخاب کن، اگر چه همه وقت برای خداست، آنگاه نیّت درست و مردم در آسایش قرار داشته باشد. از کارهایی که به خدا اختصاص دارد و باید با اخلاص انجام دهی، انجام واجباتی است که ویژه پروردگار است، پس در بخشی از شب و روز، تن را به پرستش خدا اختصاص ده، و آن چه تو را به خدا نزدیک می‎کند بی عیب و نقصانی انجام ده، اگرچه دچار خستگی جسم شوی. هنگامی که نماز به جماعت می‎خوانی، نه با طولانی کردن نماز، مردم را بپراکنی و نه آن که آن را تباه سازی، زیرا در میان مردم، بیمار یا صاحب حاجتی وجود دارد، آنگاه که پیامبر مرا به یمن می‎فرستاد از او پرسیدم، با مردم چگونه نماز بخوانم؟ فرمود: «در حد توان ناتوانان نماز بگزار و بر مومنان مهربان باش.»

هیچگاه خود را فراوان از مردم پنهان مدار، که پنهان بودن والیان، نمونه‎ای از تنگ‎خویی و کم اطلاعی در امور جامعه می‎باشد. نهان شدن از مردم، زمامداران را از دانستن آن چه بر آنان پوشیده است باز می‎دارد، پس کار بزرگ، اندک، و کار اندک، بزرگ جلوه می‎کند، زیبا، زشت و زشت زیبا می‎نماید، و باطل به لباس حق درآید، همانا زمامدار، آن چه را که مردم از او پوشیده دارند نمی‎داند، و حق را نیز نشانه‎ای نباشد تا با آن راست از دروغ شناخته شود، و تو به هر حال یکی از آن دو نفر می‎باشی: یا خود را برای جانبازی در راه حق آماده کردی پس نسبت به حق واجبی که باید بپردازی یا کار نیکی که باید انجام دهی ترسی نداری، پس چرا خود را پنهان می‎داری؟ و یا مردی بخیل و تنگ نظری، پس مردم چون تو را بنگرند مایوس شده از درخواست کردن باز مانند.

با این که بسیاری از نیازمندی‎های مردم رنجی برای تو نخواهد داشت، که شکایت از ستم دارند یا خواستار عدالتند، یا در خرید و فروش خواهان انصافند.


اخلاق رهبری با خویشاوندان
همانا زمامداران را خواص و نزدیکانی است که خودخواه و چپاولگرند، و در معاملات انصاف ندارند، ریشه ستمکاریشان را با بریدن اسباب آن بخُشکان، و به هیچ کدام از اطرافیان و خویشاندانت زمین را واگذار مکن، و به گونه‎ای با آنان رفتار کن که قراردادی به سودشان منعقد نگردد که به مردم زیان رساند، مانند آبیاری مزارع، یا زراعت مشترک، که هزینه‎های آن را بر دیگران تحمل کنند.

در آن صورت سودش برای آنان، و عیب و ننگش در دنیا و آخرت برای تو است، حق را مال هر کس که باشد، نزدیک یا دور بپرداز، و در این کار شکیبا باش، و این شکیبایی را به حساب خدا بگذار، گرچه اجرای حق مشکلاتی برای نزدیکانت فراهم آورد، تحمل سنگینی آن را به یاد قیامت بر خود هموار ساز و هرگاه مردم بر تو بدگمان گردد، افشاگری نموده عذر خویش را آشکارا در میان بگذار، و با این کار از بدگمانی نجاتشان ده، که این کار ریاضتی برای خودسازی تو، و مهربانی کردن نسبت به مردم است و این پوزش خواهی تو آنان را به حق وامی‎دارد.


روش برخورد با دشمن
هرگز پیشنهاد صلح از طرف دشمن را که خشنودی خدا در آن است رد مکن، که آسایش رزمندگان، و آرامش فکری تو، و امنیت کشور در صلح تامین می‎گردد. لکن زنهار! زنهار! از دشمن خود پس از آشتی کردن، زیرا گاهی دشمن نزدیک می‎شود تا غافلگیر کند، پس دوراندیش باش، و خوش‎بینی خود را متهم کن. حال اگر پیمانی بین تو و دشمن منعقد گردید، یا در پناه خود او را امان دادی، به عهد خویش وفادار باش، و آن چه بر عهده گرفتی امانتدار باش، و جان خود را سپر پیمان خود گردان، زیرا هیچ یک از واجبات الهی همانند وفای به عهد نیست که همه مردم جهان با تمام اختلافاتی که در افکار و تمایلات دارند، در آن اتفاق نظر داشته باشند. تا آنجا که مشرکین زمان جاهلیت به عهد و پیمانی که با مسلمانان داشتند وفادار بودند، زیرا که آینده ناگوار پیمان شکنی را آزمودند، پس هرگز پیمان شکن مباش، و در عهد خود خیانت مکن، و دشمن را فریب مده، زیرا کسی جز نادان بدکار، بر خدا گستاخی روا نمی‎دارد، خداوند عهد و پیمانی که با نام او شکل می‎گیرد با رحمت خود مایه آسایش بندگان، و پناهگاه امنی برای پناه آورندگان قرار داده است، تا همگان به حریم امن آن روی بیاورند. پس فساد، خیانت، فریب، در عهد و پیمان راه ندارد، مبادا قراردادی را امضا کنی که در آن برای دغلکاری و فریب راه‎هایی وجود دارد، و پس از محکم کاری و دقت در قرارداد نامه، دست از بهانه‎جویی بردار، مبادا مشکلات پیمانی که بر عهده‎ات قرار گرفته، و خدا آن را بر گردنت نهاده، تو را به پیمان شکنی وا دارد، زیرا شکیبایی تو در مشکلات پیمان‎ها که امید پیروزی در آینده را به همراه دارد، بهتر از پیمان شکنی است که از کیفر آن می‎ترسی، و در دنیا و آخرت نمی‎توانی پاسخگوی پیمان شکنی باشی.


هشدارها

1- هشدار از خون ناحق

از خونریزی بپرهیز، و از خون ناحق پروا کن، که هیچ چیز همانند خون ناحق، کیفر الهی را نزدیک، مجازات را بزرگ، و نابودی نعمت‎ها را سرعت، و زوال حکومت را نزدیک نمی‎گرداند، و روز قیامت خدای سبحان قبل از رسیدگی اعمال بندگان، نسبت به خون‎های ناحق ریخته شده داوری خواهد کرد، پس با ریختن خونی حرام، حکومت خود را تقویت مکن. زیرا خون ناحق، حکومت را سست، و پست، و بنیاد آن را برکنده به دیگری منتقل سازد و تو نه در نزد من، و نه در پیشگاه خداوند، عذری در خون ناحق نخواهی داشت، چرا که کیفر آن قصاص است و از آن گریزی نیست، اگر به خطا خون کسی ریختی، یا تازیانه یا شمشیر، یا دستت دچار تندروی شد، که گاه مشتی سبب کشتن کسی می‎گردد، چه رسد به بیش از آن، مبادا غرور، قدرت تو را از پرداخت خون‎بهاء به بازماندگان مقتول باز دارد!

2- هشدار از خودپسندی
مبادا هرگز! دچار خودپسندی گردی! و به خوبی‎های خود اطمینان کنی، و ستایش را دوست داشته باشی، که اینها همه از بهترین فرصت‎های شیطان برای هجوم آوردن به توست، و کردار نیک، نیکوکاران را نابود سازد.

3- هشدار از منت گذاری
مبادا هرگز با خدمت‎هایی که انجام دادی بر مردم منت گذاری، یا آن چه را انجام داده‎ای بزرگ بشماری، یا مردم را وعده‎ای داده، سپس خلف وعده نمایی، منت نهادن، پاداش نیکوکاری را از بین می‎برد، و کاری را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش گرداند، و خلاف وعده عمل کردن، خشم خدا و مردم را برمی‎انگیزاند که خدای بزرگ فرمود:

«دشمنی بزرگ نزد خدا آن که بگویید و عمل نکنید.»


4- هشدار از شتابزدگی
مبادا هرگز در کاری که وقت آن فرا نرسیده شتاب کنی، یا کاری که وقت آن رسیده سستی ورزی، و یا در چیزی که روشن نیست ستیزه‎جویی نمایی و یا در کارهای روشن کوتاهی کنی، تلاش کن تا هر کاری را در جای خود، و در زمان مخصوص به خود، انجام دهی.

5- هشدار از امتیاز خواهی
مبادا هرگز در آن چه که با مردم مساوی هستی امتیازی خواهی، و از اموری که بر همه روشن است، غفلت نداشته باش، زیرا به هر حال نسبت به آن در برابر مردم مسئولی، و به زودی پرده از کارها یک سو رود، و انتقام ستمدیده از تو باز می‎گیرند، باد غرورت، جوشش خشمت، تجاوز دستت، تندی زبانت، را در اختیار خود گیر، و با پرهیز از شتاب‎زدگی، و فرو خوردن خشم، خود را آرامش ده تا خشم فرو نشیند و اختیار نفس در دست تو باشد. و تو بر نفس مسلط نخواهی شد مگر با یاد فراوان قیامت، و بازگشت به سوی خدا. آن چه بر تو لازم است آن که، حکومت‎های دادگستر پیشین، سنت‎های با ارزش گذشتگان، روش‎های پسندیده رفتگان، و آثار پیامبر و واجباتی که در کتاب خداست را همواره به یاد آوری و به آن چه عمل کرده‎ایم پیروی کنی.

برای پیروی از فرامین این عهدنامه‎ای که برای تو نوشته‎ام، و با آن حجت را بر تو تمام کرده‎ام، تلاش کن، زیرا اگر نفس سرکشی کرد و بر تو چیزه شد عذری نزد من نداشته باشی. از خداوند بزرگ با رحمت گسترده، و قدرت برترش در انجام تمام خواسته‎ها، درخواست می‎کنیم که به آن چه موجب خسنودی اوست ما و تو را موفق فرماید، که نزد او و خلق او، دارای عذری روشن باشیم، برخوردار از ستایش بندگان، یادگار نیک در شهرها، رسیدن به همه نعمت‎ها، و کرامت‎ها بوده و این که پایان عمر من و تو را به شهادت و رستگاری ختم فرماید، که همانا ما به سوی او باز می‎گردیم، با درود به پیامبر اسلام و اهل‎بیت پاکیزه و پاک او، درودی فراوان و پیوسته. والسلام


www.google.com




طبقه بندی: یاد خدا،  با ولایت زنده ایم،  جهان اسلام،  معصومین و بزرگان، 
برچسب ها: علی، حضرت علی، حضرت علی (ع)، مولا، مولا علی، امیر المومنین، امیر المومنین حضرت علی، امیر المومنین حضرت علی (ع)، مولا الموحدین، علی بن ابیطالب، عدل علی، شمشیر علی، لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار، ذولفقار، همسر زهرا، شهید، شهید محراب، رمضان، 21 رمضان، ضربت، ضربت خوردن، ضربت مولا، ضربت خوردن مولا، علی یعنی، یا علی، یا علی گفتیم و عشق آغاز شد، یا علی علی، همای رحمت، علی ای همای رحمت، علی علی، علی علی علی، علی علی علی علی، حضرت علی حضرت علی، حضرت علی حضرت علی حضرت علی، حضرت علی حضرت علی حضرت علی حضرت علی، حضرت علی (ع) حضرت علی (ع)، حضرت علی (ع) حضرت علی (ع) حضرت علی (ع)، حضرت علی (ع) حضرت علی (ع) حضرت علی (ع) حضرت علی (ع)، مولا مولا، مولا مولا مولا، مولا مولا مولا مولا، مولا علی مولا علی، مولا علی مولا علی مولا علی، مولا علی مولا علی مولا علی مولا علی، امیر المومنین امیر المومنین، امیر المومنین امیر المومنین امیر المومنین، امیر المومنین امیر المومنین امیر المومنین امیر المومنین، امیر المومنین حضرت علی امیر المومنین حضرت علی، امیر المومنین حضرت علی امیر المومنین حضرت علی امیر المومنین حضرت علی، امیر المومنین حضرت علی امیر المومنین حضرت علی امیر المومنین حضرت علی امیر المومنین حضرت علی، امیر المومنین حضرت علی (ع) امیر المومنین حضرت علی (ع)، امیر المومنین حضرت علی (ع) امیر المومنین حضرت علی (ع) امیر المومنین حضرت علی (ع)، امیر المومنین حضرت علی (ع) امیر المومنین حضرت علی (ع) امیر المومنین حضرت علی (ع) امیر المومنین حضرت علی (ع)، مولا الموحدین مولا الموحدین، مولا الموحدین مولا الموحدین مولا الموحدین، مولا الموحدین مولا الموحدین مولا الموحدین مولا الموحدین، علی بن ابیطالب علی بن ابیطالب، علی بن ابیطالب علی بن ابیطالب علی بن ابیطالب، علی بن ابیطالب علی بن ابیطالب علی بن ابیطالب علی بن ابیطالب، عدل علی عدل علی، عدل علی عدل علی عدل علی، عدل علی عدل علی عدل علی عدل علی، شمشیر علی شمشیر علی، شمشیر علی شمشیر علی شمشیر علی، شمشیر علی شمشیر علی شمشیر علی شمشیر علی، لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار، لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار، لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار لا فتی الا علی لا سیف الا ذولفقار، ذولفقار ذولفقار، ذولفقار ذولفقار ذولفقار، ذولفقار ذولفقار ذولفقار ذولفقار، همسر زهرا همسر زهرا، همسر زهرا همسر زهرا همسر زهرا، همسر زهرا همسر زهرا همسر زهرا همسر زهرا، شهید شهید، شهید شهید شهید، شهید شهید شهید شهید، شهید محراب شهید محراب، شهید محراب شهید محراب شهید محراب، شهید محراب شهید محراب شهید محراب شهید محراب، رمضان رمضان، رمضان رمضان رمضان، رمضان رمضان رمضان رمضان، 21 رمضان21 رمضان، 21 رمضان21 رمضان21 رمضان، 21 رمضان21 رمضان21 رمضان21 رمضان، ضربت ضربت، ضربت ضربت ضربت، ضربت ضربت ضربت ضربت، ضربت خوردن ضربت خوردن، ضربت خوردن ضربت خوردن ضربت خوردن، ضربت خوردن ضربت خوردن ضربت خوردن ضربت خوردن، ضربت مولا ضربت مولا، ضربت مولا ضربت مولا ضربت مولا، ضربت مولا ضربت مولا ضربت مولا ضربت مولا، ضربت خوردن مولا ضربت خوردن مولا، ضربت خوردن مولا ضربت خوردن مولا ضربت خوردن مولا، ضربت خوردن مولا ضربت خوردن مولا ضربت خوردن مولا ضربت خوردن مولا، علی یعنی علی یعنی، علی یعنی علی یعنی علی یعنی، علی یعنی علی یعنی علی یعنی علی یعنی، یا علی یا علی، یا علی یا علی یا علی، یا علی یا علی یا علی یا علی، یا علی گفتیم و عشق آغاز شد یا علی گفتیم و عشق آغاز شد، یا علی گفتیم و عشق آغاز شد یا علی گفتیم و عشق آغاز شد یا علی گفتیم و عشق آغاز شد، یا علی گفتیم و عشق آغاز شد یا علی گفتیم و عشق آغاز شد یا علی گفتیم و عشق آغاز شد یا علی گفتیم و عشق آغاز شد، یا علی علی یا علی علی، یا علی علی یا علی علی یا علی علی، یا علی علی یا علی علی یا علی علی یا علی علی، همای رحمت همای رحمت، همای رحمت همای رحمت همای رحمت، همای رحمت همای رحمت همای رحمت همای رحمت، علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت، علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت، علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت، علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت علی ای همای رحمت،
ارسال توسط آرش مهرپرور
آخرین مطالب
(تعداد کل صفحات:20)      [1]   [2]   [3]   [4]   [5]   [6]   [7]   [...]  

تبلیغات


دانلود اهنگ

دانلود

دانلود رایگان

دانلود نرم افزار

دانلود فیلم

دانلود فیلم

شادزیست

قالب وبلاگ

لیمونات

شارژ ایرانسل

تک باکس

دانلود نرم افزار